~..forever and ever..~

Daisypath Anniversary tickers

21 July 2010

Tips untuk remaja | Asas Jauhi Zina




salam..
tadi time mengusha blog2 feveretku terjumpe r topik berkenaan zina.. Berat topik ni. Jadi, sebagai hamba Allah yang lemah dan cetek ilmu, daku rasa perlu berkongsi tips ni, sebagai saham akhirat kelak.. Da mintak izin da ngn pemilik blog 2 utk post kt cni.. tanx kak:)

Tips ni amat berguna untuk remaja-remaja seperti kite2 yang dah 'ter' atau belum lagi 'ter'...Ter apa? Apa-apa jer la.. paham2 sendiri yek.. hopefully sume blom penah 'ter' la kan..:)
Antara amalan yang disuruh oleh Islam untuk menjauhi zina, bermula dengan asas seperti di bawah:

1) Bila mandi pada waktu petang atau malam, pastikan mandi dengan air sejuk. Kalau tak mandi, basuh jer ..... tu dengan air sejuk.
2) Amalkan bersukan atau melakukan aktiviti lasak pada siang hari supaya bila malam penat terus tidur tak fikir bukan-bukan dah.
3) Makanan - elakkan minuman seperti tongkat ali, kopi, teh dan kacip fatimah atau makan daging pada waktu malam.
4) Posisi ketika tidur mengawal nafsu seks - elakkan bantal peluk, tidur seperti sunnah rasullullah iaitu tidur di lambung kanan.
5) Akhir sekali berdoa supaya sentiasa dijauhkan zina. Doa adalah senjata mukmin.


Apa yang Islam gariskan memang ada sebab musababnya, yang kadang-kadang tak dapat diterima dek akal dan kita menafikannya. Terpulanglah jalan mana yang kita pilih. Daku pilih syurga..korang?


credit to kak niza:)



-iena-

06 July 2010

in luv

specelly dedicated to my dear mohdalifffarhanmusa..

in case i forgot to say i miss you a lot
baby
i miss you a lot
it's true..

i cry everyday ever since you went away
how i wish i walk away with you

i knew i would miss you
baby i knew
i would miss you
really miss you

i havent telling you
how i'm so in love with you
baby i'm in love with you
it's true..

i smile everyday
eventhough you're far away
cuz you're in my mind all day
it's true..

i knew i would miss you
baby i knew
i would miss you
really miss you

couple - in love
p/s: credit to fahmy.. jumpe kt blog die.hehe