~..forever and ever..~

Daisypath Anniversary tickers

15 March 2010

SeMbAhYaNg aKhIr wAkTu..

Rupa-rupanya ada cerita

kalau kita lewatkan sembahyang

kita yea ……

Jika berpuasa Amalan kita direct terus padaNya

Tapi Jika ber sembahyang Ada posmen pula Untuk hantar

amalan kita padaNya

Kisahnya?….. ..

Setiap kita ada malaikat

Malaikat yang hantar amalan sembahyang kita Pada Ilahi

Untuk sampaikan amalan kita

Ia melalui tol-tol di setiap lapisan langit

Dimana setiap penjaga tol,

Kroni malaikat juga


Jika sembahyang di awal waktu

Tolnya “free”,

Sekatan tol tiada,

Tiada “jem”,

Malaikat terus sampaikan amalan pada Tuhan Untuk

dinilaikan


Tapi

Jika sembahyang di akhir waktu

Tol free juga,

Tapi sekatannya

MasyaAllah?.

Di langit pertama,

Penjaga tol marahkan posmen kita

Kenapa lewat poskan amalan kita

Merayu-rayu posmen malaikat kita

Minta diberi laluan


Tetapi?

penjaga langit pertama

Tidak heran

Dicampakkan amalan lewat sembahyang tadi ke bumi


Maka..

Jatuh berderai?

Dikutip semula oleh Malaikat posmen kita

Satu persatu dikutip

Sambil terus merayu untuk ke lapisan langit ke-dua


Dilangit kedua,

Samalah juga,

Bebelan malaikat kerana lewat hantar amalan

Merayu lagi kawan kita

Tak dipedulinya

Lalu dilemparkan amalan lewat sembahyang kita tadi

Jatuh berderai lagi..


Dikutip satu persatu amalan kita

Dirayu lagi untuk diserahkan amalan kita pada Tuhan


Dilangit ketiga,

La?.

Kena basuh lagi malaikat posmen kita

Kenapa lewat hantar amalan tersebut

Tiada kompromi

Terus dibaling amalan kita

Jatuh berderai amalan kita

Tak ade nilai?.


Dan tiada lagi dikutip dan dirayu lagi


Maka..

Tak sampailah amalan kita kepada Allah

Seolah-olah kita tak sembahyang juga


Maka?

Bersedialah kita menerima pembalasannya

Tak di dunia di akhirat pula..

Hilang duit,

Hati risau,

Tender ditolak,

Ujian bertimpa-timpa

tapi jika balasan di akhirat apatah lagi..

Ish?.


Tak berbaloikan kita buat amal

Tapi tak sampai

Dahlah tu

Tak de nilai

Kena azab lagi nanti


Ya Allah…

Ampunkan kami kerana lalai…

Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang

Jadikan hati kami Suka sembahyang di awal waktu


Gawat kanlah / Gegar kanlah

hati kami selagi kami tak segerakan

Biarlah kami gawat di dunia

Agar kami tidak gawat lagi Di hari akhirat kelak.
me
~iena~


IBU.. KAULAH RATU HATIKU..



juz nk share je ni.. mybe rmai yg da tau..
perasan x kat tapak tgn kte yg sbelah kanan de number 18 (num arab)..
nampak x? 18 tu maksudnye de 18 enzim kt tapak tgn kte..
yg mnjadikan makanan o sumtin yg kte wt tuh
sedap2 sumenye..
sebab 2 laa kan...
masakan mak kite
da besh in da world..
rite???
anda sokong??
hehe
tp nape tapak tgn sy num 111? lg byk enzim la cmtu.. leh jd chef.haha

me
~iena :)~

SEBAGAI PANDUAN KITA UMAT ISLAM

Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar,
dan malahan lebih hina drpd khinzir.. Betapa hinanya kita kalau
meninggalkan solat spt yg dikisahkan pd zaman NabiMusa A.S
Begini kisahnya… pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yg sudah
berumahtangga , dia tak de zuriat lalu, terdetik dlm hati dia (nazar),
“kalau aku dpt anak, aku akan minum air kencing anjing hitam.” Nak
dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil
dan melahirkan anak. Bila dah dpt anak, laki ni pun runsinglah.. . Dia
dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.
Syariat pd zaman Nabi Musa berbeza dgn syariat yg turun utk umat Nabi
Muhammad. kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yg haram, maka tak payah
buat, tapi kena denda(dam) atau sedekah.. Tapi, kalau zaman Nabi Musa,
brg siapa bernazar, walaupun haram,tetap kena laksanakan nazar tu..lalu,
si lelaki yg dapat anak tu, dgn susah hatinya, pun pegilah bertemu dgn
Nabi-Allah Musa.. Dan menceritakan apa yg terjadi ke atas dirinya..lalu,
Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu xpayah minum air kencing anjing
hitam, tapi akan minum air yg lebih hina dr air kencing anjing hitam.
Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut utk pergi menadah air yg jatuh dr
bumbung rumah orang yg meninggalkan sembahyang dan minum air tu. lalu,
lelaki tu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi
Musa tadi…

Lihat.. betapa hinanya org yg meninggalkan solat, sampai dikatakan air
yg jatuh dr bumbung rumahnya, lbh hina dr air kencing anjing hitam..

Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air
tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita. Jadi, kepada
muslimat sekalian, peliharalah solat, sbb kalau meninggalkan solat
(kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan,
nasi, dsb..anak-anak, suami pulak yg akan makan makanan yg dimasak.
takkan nak biarkan suami & anak2 gelap hati minum air tangan org
tinggalkan solat..tak gamakkan? tapi.. lain pulak halnya dgn kita ni..
pagi petang..
mamak!! teh tarik satu, roti canai satu.. ada pulak segelintir tukang
masak yg tak solat.. kita pun makan bekas air tangan dia…gelap lah
hati kita.. sbb tu liat nak buat keja2 yg baik. beware apa yg kita
makan… betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah syariatkan solat
kepada Nabi Muhammad melalui Isra’ Mikraj, sedangkan kewajipan2 lain
memadai diutus melalui Jibril a. s.
Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kpd Saidina Ali
(&utk umat Islam) , “As-solah as Solah wa amalakat aimanukum.”
maknanya,”Solat, solat jgn sekali kamu abaikan dan peliharalah org2 yg
lemah di bawah tanggunganmu.

” jadi, sama2lah kita pelihara solat kita, dr segi zahir & batinnya,
kerana amalan solatlah amalan yg mula2 akan ditimbang di neraca Mizan
kelak
me,
~iEna~